QRV D60AE Comores

QRV D60AE Comoros

[QRV] D60AE – Comoros

Oct 7, 2022

NEWS UPDATE by Team D60AE – As planned and announced yesterday, the assembly of antennas began at 6:00 this morning and all are now installed, including two BOG (Beverage on ground) for low band reception, which we will test tonight. For satellite, we had to buy a larger dish locally because the one we brought was not enough. Work is in progress, and QO-100 traffic will therefore probably start in the afternoon. Stay tuned ! (Pictures credit: D60AE).

Info de la Source * ICI


Version traduite en Français via Google Translate

QRV D60AE Comores

MISE À JOUR DES NOUVELLES by Team D60AE – Comme prévu et annoncé hier, le montage des antennes a commencé à 6h00 ce matin et toutes sont maintenant installées , dont deux BOG (Beverage on ground) pour la réception bande basse, que nous testerons ce soir. Pour le satellite, nous avons dû acheter une parabole plus grande sur place car celle que nous avions apportée ne suffisait pas. Des travaux sont en cours, et le trafic QO-100 débutera donc probablement dans l’après-midi. Restez à l’écoute ! (Crédit photos : D60AE).

Info de la Source * ICI

Publié dans DX, DX-pedition, Infos DX, Trafic Radio, Trafic Radioamateur | Laisser un commentaire

IOTA Nouvelles du Deutscher

IOTA Nouvelles du Deutscher Amateur Radio Club

IOTA News from the Deutscher Amateur Radio Club

29 septembre 2022vités :

Compilé par Andreas, DK5ON

QRG IOTA
CW : 28040 24920 21040 18098 14040 10114 7030 3530 kHz
BLU : 28560 28460 24950 21260 18128 14260 7055 3760 kHz

AF-010 ; 3C, ÎLE DE BIOCO :
Ersoy TA2OM (ex TA2IBY) est actuellement
actif en tant que 3C/TA2OM de Malabo sur l’île de Bioco. QRV jusqu’à présent uniquement sur
10m sur FT8, SSB est également possible. Les confirmations ne sont possibles que
via eQSL jusqu’à présent, les cartes papier suivront après son retour de ce
1 mois de voyage. Jusqu’à présent, cependant, son opération n’a pas reçu DXCC
reconnaissance par l’ARRL.

AS-013 ; 8Q, ÎLES MALDIVES :
Gianpi/IK1TTD fonctionne en mode vacances
de Fasmendhoo Isl. comme 8Q7TD entre le 2 et le 17 octobre avec 100W et des antennes filaires. QSL via IK1TTD (d/B), LoTW.

AS-099 ; Groupe TA, CANAKKALE / BALIKESIR / PROVINCE D’IZMIR :
Berkin/TA3J signe TA3J/0 depuis Yassica Isl. jusqu’à la fin de
Octobre. QSL via homecall (d/B), LoTW, ClubLog.

EU-010 ; GM/MM, HÉBRIDES EXTÉRIEURES :
Graham/MM0GHM sera actif /p ou
/m depuis l’île de Barra entre le 1er et le 8 octobre. QSL via MM0GHM (d/B), eQSL.

EU-017 ; I * 9, ÎLES ÉOLIENNES (alias LIPARI):
Domenico/IW8RAO,
Luigi/IU8GUK, Alex/IK8YFU et Pino/I8YGZ activent l’île Vulcano
du 5 au 9 octobre sous ID9Y sur CW, SSB, RTTY et FT8.

EU-026 ; JW, ÎLE SPITSBERGEN :
Juste/JW9DL, Erling/JW6VM, et
Halvard/JW7XK opèrent depuis le Spitzberg entre le 5 et le 10 octobre. QSL
pour JW7XK via LA7XK, JW6VM via LA6VM, JW9DL via LA9DL.

OC-027 ; FO, ILES MARQUISES :
Didier/F6BCW va mettre Iva Oa
diffusé du 1er au 15 octobre sous le nom de TX7G. QRV sur 80-10m (CW, SSB; RTTY et FT8 si possible) tous les jours de 03z-07z et 15z-17z, selon
conditions de bande. Les cartes du Bureau seront envoyées 12 mois après son
revenir; cartes directes via Didier Cadot, 180 rue du Moulin de la
Coudre, 71440 Tronchy, France. Voir également:
https://www.qrz.com/db/TX7G.

Autres actualités IOTA
===============

AS-051 ; Divers, ÎLES SPRATLY :
Le voyage à Pag-asa (DX0NE), prévu le 16 septembre devait être
reporté au 25 novembre. Le chef de l’expédition, Gil/4F2KWT,
espère cependant une opportunité plus tôt.

NA-063 ; CY0, ÎLE DE SABLE :
L’expédition CY0S à Sable, prévue en octobre, devait être
reporté à mars 2023.

Deutscher Amateur Radio Club

e-mail: iota@dxhf.darc.de

RSGB IOTA website

Découvrez le dernier bulletin IOTA News d’OPDX

Source de d’info

Publié dans Info, IOTA, Trafic Radio, Trafic Radioamateur | Laisser un commentaire

J20EE Djibouti

J20EE Djibouti

J20EE – Djibouti

Oct 6, 2022

[LAST DAY] – Jeje, F8FKJ will again be active from Djibouti as J20EE during August to early-October 2022. QRV on HF bands; CW, SSB & FT8. QSL via F4DXW.

JUNE 22, 2021 – Look for Jeje, F8FKJ to be active from Djibouti as J20EE during mid-June to mid-July 2021. QRV on HF bands, CW & FT8. QSL via F4DXW.

Info de la Source * ICI


Version traduite en Français via Google Translate

J20EE Djibouti

[DERNIER JOUR] – Jeje, F8FKJ sera à nouveau actif depuis Djibouti en tant que J20EE d’août à début- octobre 2022. QRV sur les bandes HF ; CW, SSB et FT8. QSL via F4DXW.

22 JUIN 2021 – Recherchez Jeje, F8FKJ pour être actif depuis Djibouti en tant que J20EE à la mi-juin à mi-juillet 2021. QRV sur les bandes HF, CW & FT8. QSL via F4DXW.

Info de la Source * ICI

Publié dans DX, Infos DX, Trafic Radio, Trafic Radioamateur | Laisser un commentaire

JA4GXS/2 Toshi Island, AS-206

JA4GXS/2 Toshi Island, AS-206

JA4GXS/2 – Toshi Island, AS-206

Oct 7, 2022

Kenji, JA4GXS informs DX-World that he will be active from Toshi Island, AS-206 (Honshu’s Coastal Islands East) during November 19-20, 2022. QRV on 40-30-20-17m; CW/SSB/FT8. QSL via H/c.

Info de la Source * ICI


Version traduite en Français via Google Translate

JA4GXS/2 Toshi Island, AS-206

Kenji, JA4GXS informe DX-World qu’il sera actif depuis l’île de Toshi, AS-206 (îles côtières orientales de Honshu) du 19 au 20 novembre 2022. QRV sur 40-30-20-17m ; CW/BLU/FT8. QSL via H/c.

Info de la Source * ICI

Publié dans DX, Infos DX, IOTA, Trafic Radio, Trafic Radioamateur | Laisser un commentaire

SP9FIH/VP9 Bermuda

SP9FIH/VP9 Bermuda

SP9FIH/VP9 – Bermuda

Oct 6, 2022

[QRT SOON] – Two pics of the activity courtesy SP9FIH:

[SEPTEMBER 26] Hurricane Fiona moved away from Bermuda. 165km/h winds were reported, but the island has power again. Janusz has a broken power supply for his transceiver so will tomorrow start looking for a replacement.

[SEPTEMBER 21] – Due to Hurricane Fiona forecast to pass near Bermuda (with expected wind speed over 100km/h) the start of this activity will likely be delayed by a few days.

[SEPTEMBER 2] Janusz, SP9FIH will be active from Bermuda as SP9FIH/VP9 during September 23 to October 6, 2022. QRV on 30, 17,15, 12m; SSB, RTTY, FT8. QSL via Club Log OQRS, LoTW.


Version traduite en Français via Google Translate

SP9FIH/VP9 Bermuda

[BIENTÔT QRT ] – Deux photos de l’activité avec l’aimable autorisation de SP9FIH :

[26 SEPTEMBRE] L’ouragan Fiona s’est éloigné des Bermudes. Des vents de 165 km/h ont été signalés, mais l’île est à nouveau alimentée. Janusz a un cassé l’alimentation électrique de son émetteur-récepteur, il commencera donc demain à chercher un remplaçant.

[21 SEPTEMBRE] – En raison de Hurricane Fiona devrait passer près des Bermudes (avec une vitesse de vent prévue supérieure à 100 km/h), le début de cette activité sera probablement retardé de quelques jours.

[2 SEPTEMBRE] Janusz, SP9FIH sera actif depuis les Bermudes en tant que SP9FIH/VP9 du 23 septembre au 6 octobre 2022. QRV sur 30, 17,15, 12 m ; SSB, RTTY, FT8. QSL via Club Log OQRS, LoTW.

Info de la Source * ICI

Publié dans Info, Trafic Radio, Trafic Radioamateur | Laisser un commentaire

P44W Aruba

P44W Aruba

P44W – Aruba

Oct 6, 2022

John, W2GD will again be active from Aruba as P44W for the CQWW CW contest (SOAB HP) with some WARC bands CW activity before / after / when time permits. QSL via LoTW or direct to N2MM.

Info de la Source * ICI


Version traduite en Français via Google Translate

P44W Aruba

John, W2GD sera à nouveau actif depuis Aruba en utilisant l’indicatif P44W pour le concours CQWW CW (SOAB HP) avec certaines activités CW des bandes
WARC avant / après / quand le temps le permet. QSL via LoTW ou directement vers N2MM.

Info de la Source * ICI

Publié dans DX, Infos DX, Trafic Radio, Trafic Radioamateur | Laisser un commentaire

Tony’s 10 metre

Tony’s 10 metre

Rapport sur la bande des 10 mètres de Tony

Les conditions à dix mètres en ce moment sont phénoménales. Il y a eu plus de 3500 contacts signalés samedi et plus de 3600 dimanche

Source de d’info

Publié dans Infos DX, Trafic Radio, Trafic Radioamateur | Laisser un commentaire

[QRV] D60AE Comores

[QRV] D60AE Comoros

[QRV] D60AE – Comoros

Oct 6, 2022

NEWS UPDATE by Team D60AE – After 17 hours of travel, the team arrived safely this afternoon in the Comoros with a lot of waiting time for visa and luggage formalities. Unfortunately 4 suitcases including an amplifier from our Irish friends did not arrive. After a longer drive than expected, we arrived at our hotel half an hour before sunset. 4 vertical antennas have however been installed and we hope to be able to start reduced traffic in the next few hours with only one CW station and one SSB station. At 6:00 tomorrow morning, the priority will be the installation of all the antennas by all the operators, and traffic will only restart later.

OCTOBER 6 #3 – At 13:30 local their final flight departed Dar es Salaam for Moroni, Comoros. One hour later the D60AE team touched down.

OCTOBER 6 #2 – Shortly before 11am local, the team landed Dar es Salaam flying over Zanazibar on the way.

[OCTOBER 6 #1] – All team members are now in Addis Ababa awaiting next flight to Tanzania, followed by another flight later today to Moroni. It will then take 1-2 hours by road to their QTH.

Info de la Source * ICI


Version traduite en Français via Google Translate

[QRV] D60AE Comores

NOUVELLES MISE À JOUR par l’équipe D60AE – Après 17 heures de voyage, l’équipe est bien arrivée cet après-midi aux Comores avec beaucoup de temps d’attente pour formalités de visa et bagages. Malheureusement 4 valises dont un ampli de nos amis irlandais ne sont pas arrivées. Après un trajet plus long que prévu, nous arrivons à notre hôtel une demi-heure avant le coucher du soleil. 4 antennes verticales ont cependant été installées et nous espérons pouvoir démarrer un trafic réduit dans les prochaines heures avec une seule station CW et une station SSB. A 6h00 demain matin, la priorité sera l’installation de toutes les antennes par tous les opérateurs, et le trafic ne reprendra que plus tard.

6 OCTOBRE #3 – À 13h30 heure locale, leur dernier vol a décollé de Dar es Salaam pour Moroni, aux Comores. Une heure plus tard, l’équipe D60AE a atterri.

[6 OCTOBRE #1] – Tous les membres de l’équipe sont maintenant à Addis-Abeba en attendant le prochain vol vers la Tanzanie, suivi d’un autre vol plus tard dans la journée vers Moroni. Il faudra ensuite 1 à 2 heures de route pour se rendre à leur QTH.

Info de la Source * ICI

Publié dans DX, DX-pedition, Infos DX, Trafic Radio, Trafic Radioamateur | Laisser un commentaire

Données képlériennes

Données képlériennes

Remerciements particuliers à AMSAT-NA (AMSAT.ORG) pour les données képlériennes suivantes.

Décoder les elsets à 2 lignes avec la clé suivante :

1 AAAAAU 00 0 0 BBBBB.BBBBBBBB .CCCCCCCC 00000-0 00000-0 0 DDDZ

2 AAAAA EEE.EEEE FFF.FFFF GGGGGGG HHH.HHHH III.IIII JJ.JJJJJJJJKKKKKZ

LÉGENDE : A-CATALOGNUM B-EPOCHTIME C-DECAY D-ELSETNUM E-INCLINATION F-RAE G-ECCENTRICITY H-ARGPERIGEE I-MNANOM J-MNMOTION K-ORBITNUM Z-CHECKSUM

 

0 OSCAR 7

1 07530U 74089B 22277.51915638 -.00000018 00000-0 17384-3 0 9997

2 07530 101.9182 257.7798 0012018 191.6170 284.8874 12.53657373191139 0 ISS

1 25544U 98067A 22277.67252396 -.00011725 00000-0 -19986-3 0 9994

2 25544 51.6412 154.1524 0003224 266.9628 188.3164 15.49705802362163 0 SO-50

1 27607U 02058C 22277.52659171 .00001562 00000-0 23313-3 0 9992

2 27607 64.5553 328.0859 0081658 273.6257 85.5510 14.76281914 64475 0 AO-73

1 39444U 13066AE 22277.44201460 .00005853 00000-0 69153-3 0 9999

2 39444 97.6371 246.5300 0057226 36.2187 324.2881 14.83844681477685 0 XW-2A

1 40903U 15049E 22277.57120403 .00037664 00000-0 49880-3 0 9995

2 40903 97.1652 336.5069 0010060 81.3079 54.5348 15.58147152396225 0 IO-86

1 40931U 15052B 22277.58319759 .00000982 00000-0 47170-4 0 9999

2 40931 5.9951 110.5290 0013700 278.2663 81.5929 14.76872167379508

0 CAS-4B

1 42759U 17034B 22277.62636850 .00004704 00000-0 27682-3 0 9991

2 42759 43.0164 90.6359 0010720 262.3768 183.3672 15.12625381292886 0 CAS-4A

1 42761U 17034D 22277.59516644 .00005079 00000-0 29713-3 0 9991

2 42761 43.0171 89.5163 0010993 263.5854 210.6851 15.12708474292886 0 AO-91

1 43017U 17073E 22277.43158181 .00006426 00000-0 47932-3 0 9990

2 43017 97.6584 167.1371 0245826 190.3865 169.2220 14.82134852263259 0 PO-101

1 43678U 18084H 22277.47955334 .00001648 00000-0 16687-3 0 9999

2 43678 97.9865 52.1302 0008503 288.0732 71.9581 14.92343532214119 0 QO-100

1 43700U 18090A 22277.49579080 .00000130 00000-0 00000-0 0 9998

2 43700 0.0163 251.2917 0002266 328.1393 358.0382 1.00271318 14128

0 JO-97

1 43803U 18099AX 22277.39708912 .00006681 00000-0 57560-3 0 9991

2 43803 97.6091 341.6548 0012701 259.3342 100.6450 14.97589299209372 0 CAS-6

1 44881U 19093C 22277.50053665 .00000759 00000-0 10254-3 0 9993

2 44881 97.8856 355.1147 0014637 186.3391 173.7644 14.81838940150923 0 RS-44

1 44909U 19096E 22277.17748432 .00000015 00000-0 91115-5 0 9995

2 44909 82.5231 158.0644 0218369 65.6017 296.7703 12.79715470129415 0 XW-3

1 50466U 21131B 22277.58396888 .00000512 00000-0 18192-3 0 9996

2 50466 98.5739 354.7524 0004927 170.8082 189.3196 14.38535923 40602

 

Les bulletins képlériens sont transmis deux fois par semaine depuis W1AW. La prochaine transmission prévue de ces données aura lieu le vendredi 7 octobre 2022 à 2230z sur Baudot et BPSK31.

Source de d’info

Publié dans Info, Trafic Radio, Trafic Radioamateur | Laisser un commentaire

D60AE Comores

D60AE Comoros

D60AE – Comoros

Oct 5, 2022

[NEWS UPDATE] – On board ET735 is most of the D60AE team. On board ET707 is EI5GM & EI9FBB. All will met up in Addis Ababa on October 6th.


 
[OCTOBER 5] – It’s D-Day! 13 operators meet at Roissy airport (Paris) this afternoon for a takeoff at 09:55 p.m local. Team will arrive Addis Ababa (Ethiopia) the next day at 06:00 a.m for a 4 hour stopover where they will meet EI5GM & EI9FBB. Departure from Ethiopia at 10:00 a.m to arrive in Tanzania at 12:40 p.m where they will take off again at 01:30 p.m. The arrival in Moroni (Comoros) is scheduled tomorrow at 2:50 p.m where it will still take between 1 and 2 hours by road to reach our QTH. Stay tuned !

Info de la Source * ICI


Version traduite en Français via Google Translate

D60AE Comores

[NEWS UPDATE] – À bord de l’ET735 se trouve la majeure partie de l’équipe D60AE. À bord ET707 est EI5GM & EI9FBB. Tous se retrouveront à Addis-Abeba le 6 octobre.

[5 OCTOBRE] – C’est le jour J ! 13 opérateurs se retrouvent à l’aéroport de Roissy (Paris) cet après-midi pour un décollage à 21h55 locales. L’équipe arrivera à Addis-Abeba (Ethiopie) le lendemain à 06h00 pour une escale de 4 heures où elle rencontrera EI5GM & EI9FBB. Départ d’Ethiopie à 10h00 pour arriver en Tanzanie à 12h40 où ils repartiront à 13h30. L’arrivée à Moroni (Comores) est prévue demain à 14h50 où il faudra encore compter entre 1h et 2h de route pour rejoindre notre QTH. Restez à l’écoute !

Info de la Source * ICI

Publié dans DX, DX-pedition, Infos DX, Trafic Radio, Trafic Radioamateur | Laisser un commentaire

5R8FG Madagascar

5R8FG Madagascar

5R8FG – Madagascar

Oct 5, 2022

[REMINDER] Francesco IK6QON informs DX-World that he will be active from Madagascar as 5R8FG during October 8-17, 2022. QRV holiday-style on HF, CW & SSB using multiband vertical antenna and JPC-7 with 100W. He mentions activity take place on Nosy Be (AF-57), Nosy Iranja (AF-57) and the city of Diego Suarez in the northern part of Madagascar. QSL via IZ6BRJ, direct or bureau.

Info de la Source * ICI


Version traduite en Français via Google Translate

5R8FG Madagascar

[RAPPEL] Francesco IK6QON informe DX-World qu’il sera actif depuis Madagascar en utilisant l’indicatif 5R8FG le 8 octobre -17, 2022. Style de vacances QRV sur HF, CW et SSB utilisant une antenne verticale multibande et JPC-7 avec 100W. Il mentionne que des activités ont lieu sur Nosy Be (AF-57), Nosy Iranja (AF-57) et la ville de Diego Suarez dans la partie nord de Madagascar. QSL via IZ6BRJ, direct ou bureau.

Info de la Source * ICI

Publié dans DX, Infos DX, Trafic Radio, Trafic Radioamateur | Laisser un commentaire

TX7G Iles Marquises DXpedition

TX7G Marquesas Islands DXpedition

TX7G – Marquesas Islands DXpedition

Oct 5, 2022

NEWS UPDATE – Strong signals today (19z) on 10m SSB working NA. Listen below.


 
OCTOBER 5 – TX7G (2022) logs are being uploaded here. Pictures courtesy F6BCW.

[PREVIOUSLY] Didier, F6BCW will be active from the Marquesas Islands, OC-027 as TX7G during October 1-15, 2022. QTH: Atuona, Hiva Oa. QRV on 80-10m, CW, SSB and possibly FT8 & RTTY. QSL via F6BCW – more here or here.

Info de la Source * ICI


Version traduite en Français via Google Translate

TX7G Iles Marquises DXpedition

MISE À JOUR DES NOUVELLES – Signaux forts aujourd’hui (19z) sur 10m SSB fonctionnant NA. Écoutez ci-dessous.

5 OCTOBRE – Les journaux TX7G (2022) sont en cours de téléchargement ICI. Photos avec l’aimable autorisation de F6BCW.

Info de la Source * ICI

Publié dans DX, DX-pedition, Trafic Radio, Trafic Radioamateur | Laisser un commentaire

Le monde de l’Antarctique


W.A.P. Worldwide Antarctic Program

The World of ANTARCTICA by Lyubomir Ivanov and Nusha Ivanova

I recall when
on 14th may 2014 I did receive  a great gift from Dr. Lyubo.
A copy of his Antarctica book with author’s dedication  and  hand signature just for me!

It was a 368 pages book, with some references to the WAP’s work ( at page 76 and  page 211) as kind
 acknowledgments to us!

Dr. Lyubomir Ivanov did participate in four Bulgarian Antarctic campaigns, and set the first Bulgarian Antarctic topographic map.
He was also the author of the 1995 Bulgarian Antarctic Toponymic Guidelines, introducing in particular, the present official system for the Romanization of
Bulgaria.

 

Today, a  new Antarctic book The World of ANTARCTICA” by Lyubomir Ivanov and  Nusha Ivanova  has
just been published: L. Ivanov and N. Ivanova. The World of Antarctica. Generis Publishing, 2022. 241 pp. ISBN 979-8-88676-403-1

https://www.generis-publishing.com/book.php?title=the-world-of-strong-antarctica-
strong-880

What is the Antarctic? Some extraordinary nature on the border between the earthly and the cosmic? A treasure trove of natural resources of global importance? A land with a no longer small
history of heroic efforts on the limit of human abilities? Or the future home of numerous settlers? Whose is the Antarctic? Is it a common heritage that will continue to be managed jointly
by a group of countries under the provisions of the Antarctic Treaty? Or is it, on the contrary, yet to be partitioned into separate possessions? Many questions, with still more answers.

Check : https://www.researchgate.net/publication/364087925_The_World_of_Antarctica

 

Dr Ivanov has taken part in several Antarctic expeditions. In 2004, Ivanov went with Doychin Vasiley on the Tangra 2004 topographic
expedition, noted by Discovery Channel, the Natural Historic Museum, the Royal Collection and the British Antarctic Survey as a timeline event in Antarctic
exploration. Awarded the jubilee medal 30th Bulgarian Antarctic Expedition by the Bulgarian Antarctic Institute for his active participation in the
expeditions and in the building of St. Kliment Ohridski  Base  (WAP BUL-Ø1) in Antarctica

Dr. Lyubomir Ivanov is National Representative of Bulgaria to SCAR SCAGI and Chairman of the Antarctic Place-names Commission, Ministry of Foreign
Affairs, Republic of Bulgaria

Thanks to Dr. Lyubomir Ivanov for his always great activity in Antarctica, WAP is
proud of him


Version traduite en Français via Google Translate

Le monde de l’Antarctique de Lyubomir Ivanov et Nusha Ivanova

je me souviens quand
le 14 mai 2014, j’ai reçu un super cadeau de Dr. Lyubo.
Un exemplaire de son livre sur l’Antarctique avec la dédicace de l’auteur et la signature de la main juste pour moi !

C’était un livre de 368 pages, avec quelques références au le travail de WAP ( chez < em>page 76 et page 211) comme nature
remerciements à nous !

Dr. Lyubomir Ivanov a participé à quatre campagnes antarctiques bulgares et a établi la première carte topographique de l’Antarctique bulgare.
Il est également l’auteur des Lignes directrices toponymiques antarctiques bulgares de 1995, introduisant notamment le système officiel actuel de romanisation des Bulgarie.

 

Aujourd’hui, un nouveau livre sur l’Antarctique « Le monde de l’ANTARCTIQUE » par Lyubomir Ivanov et  Nusha Ivanova a
vient d’être publié : L. Ivanov et N. Ivanova. Le monde de l’Antarctique. Éditions Generis, 2022. 241 pages. ISBN 979-8-88676-403-1

https://www.generis-publishing.com/book.php?title=the-world-of-strong-antarctica-strong-880

Qu’est-ce que l’Antarctique ? Une nature extraordinaire à la frontière entre le terrestre et le cosmique ? Un trésor de ressources naturelles d’importance mondiale ? Une terre avec un plus petit
histoire d’efforts héroïques à la limite des capacités humaines ? Ou la future demeure de nombreux colons ? A qui appartient l’Antarctique ? Est-ce un patrimoine commun qui continuera à être géré conjointement
par un groupe de pays en vertu des dispositions du Traité sur l’Antarctique ? Ou est-elle au contraire encore à partager en possessions séparées ? Beaucoup de questions, avec encore plus de réponses.

Vérifiez : https://www.researchgate.net/publication/364087925_The_World_of_Antarctica

 

Dr Ivanov a participé à plusieurs expéditions en Antarctique. En 2004, Ivanov est allé avec Doychin Vasiley sur le Tangra 2004 topographique
expédition, notée par Discovery Channel, le Natural Historic Museum, la Royal Collection et le British Antarctic Survey comme un événement chronologique en Antarctique
exploration. Récipiendaire de la médaille du jubilé de la 30e expédition antarctique bulgare par l’Institut antarctique bulgare pour sa participation active à la
expéditions et dans la construction de St. Base Kliment Ohridski  (WAP BUL-Ø1) en Antarctique

Dr. Lyubomir Ivanov est représentant national de la Bulgarie auprès du SCAR SCAGI et président de la Commission des noms de lieux antarctiques, ministère des Affaires étrangères
Affaires étrangères, République de Bulgarie

Merci au Dr Lyubomir Ivanov pour son activité toujours formidable en Antarctique, WAP est
fier de lui

Info de la Source Publié * ICI

Publié dans Info, Trafic Radio, Trafic Radioamateur | Laisser un commentaire

VP5Z Turks Caicos

VP5Z Turks Caicos

VP5Z – Turks & Caicos

Oct 5, 2022

Kan, AB2RF will be active from Providenciales, Caicos Island (NA-002) as VP5Z during October 24-31, 2022. QRV mainly on FT8 / FT4 with some CW and RTTY. QSL via Club Log OQRS, LoTW (uploads daily) or direct to JJ2RCJ.


Version traduite en Français via Google Translate

VP5Z Turks Caicos

Kan, AB2RF sera actif depuis Providenciales, Caicos Island (NA-002) en utilisant l’indicatif VP5Z du 24 au 31 octobre 2022. QRV principalement sur FT8 / FT4 avec quelques CW et RTTY. QSL via Club Log OQRS, LoTW (téléchargements quotidiens) ou directement sur JJ2RCJ.

Info de la Source * ICI

Publié dans Infos DX, IOTA, Trafic Radio, Trafic Radioamateur | Laisser un commentaire

TK3T Île de Cavallo, EU-164

TK3T Cavallo Island, EU-164

TK3T – Cavallo Island, EU-164

Oct 4, 2022

On October 10, look for Patrick TK4TN to be active from Cavallo island, EU-164 as TK3T. QRV on 40-20-17m; CW, SSB & Digi. QSL via H/c (direct).

Info de la Source * ICI


Version traduite en Français via Google Translate

TK3T Île de Cavallo, EU-164

Le 10 octobre, recherchez Patrick TK4TN pour être actif depuis l’île de Cavallo, EU-164 en utilisant l’indicatif TK3T. QRV sur 40-20-17m ; CW, SSB et Digi. QSL via H/c (direct).

Info de la Source * ICI

Publié dans DX, Infos DX, IOTA, Trafic Radio, Trafic Radioamateur | Laisser un commentaire

Nouvelle entrée sur WAP-WADA


W.A.P. Worldwide Antarctic Program

Little America IV, new entry on WAP-WADA

Thanks to Olivier F6EPN (aka Spratley Woody at his Facebook page), another old and rare QSL card, KC4USA dated 1949  proves that Ham Radio was performed at this Base, which was not present on WAP-WADA Directory.

 To understand the evolution of the five  Little America Stations, we must  retrace historical notes  from 1928 and ahead:

Little America, was the principal American base in Antarctica, lying on the northeastern edge of Ross Ice Shelf near Kainan Bay. First set up in 1928 as the headquarters for the polar explorations of Richard E. Byrd, it was reused and enlarged by Byrd on his return expedition in 1933–35.  In 1940 Byrd established a camp 7 miles (11 km) northeast, later named Little America III (WAP USA-37) , that served as the western base for a government-sponsored exploration of  Marie Byrd Land before World War II.

After the war,  Little America IV consisting of an airstrip and 60 tents, was set up nearby as a headquarters for Operation High Jump (1946–47), an expedition designed to explore and document Antarctica’s coastline as well as to extend U.S. sovereignty to the continent. When an expedition next returned (1956) in preparation for the International Geophysical Year (1957–58), parts of the earlier Little America camps were found to have vanished because of calving of the ice shelf.

 

Consequently, Little America V (WAP USA-29)  was set up several miles northeast, near Kainan Bay, to serve as a supply base and terminus of a 630-mile- (1,014-kilometre-) long “highway” to Byrd Station in the continent’s interior.

 

Another piece of information about Little America IV containing  the following matter,  was found at: Little America IV | Matthew Reilly Wiki | Fandom

«It was built out of a section of Antarctic’s ice shelf  and was ostensibly  intended to be a resource exploration facility looking for offshore oil deposit. In truth, however the facility served  as a convert chemical weapons laboratory, one shoes location easily avoided pubic view and provided s safety buffer should any chemical leak out. Among the weapons  the researchers at Little America IV worked on was sarin gas and VX poison gas».

 

Going back  to Little America IV, documents say that it  was established in 1946–1947 as the primary camp for Operation Highjump. On 2 and 5 December 1946,  166 Seabees sailed from Port Hueneme on the USS Yancey and USS Merrick assigned to Operation Highjump.

Little America IV camp was thug established as US Navy’s Operation Highjump, of 1946–1947.

The old image of the Little America IV camp even if of poor quality gives an idea of what was the station setup. The camp is in the lower right. Three ships are moored at the ice edge at center left. Admiral Richard Byrd had established Little America I, II, III, and IV all within this same general area at the Bay of Whales. Ten years later when the US Navy returned to establish Little America V (WAP USA-29)  as part of the International Geophysical Year (IGY), they were unable to reach this site due to ice, so built the final Little America station farther east.

TNX and credit : Photo Library, U.S. Antarctic Program

TNX F6EPN whose merit is to have found a 1949 old KC4USA QSL card

Now, WAP-WADA has already listed: Little America I (WAP USA-43), Little America III (WAP USA-37), Little America V (WAP USA-29). At the light of the acquired evidences, WAP is  going to add ,  Little America IV (WAP USA-5Ø New Entry), as follow:

Little America IV

Reference WAP USA-5Ø

Location: Bay of Whales, West Ross Ice Shelf,

Coordinates: 78° 12’ South, 162° 30’ West     


Version traduite en Français via Google Translate

Little America IV, nouvelle entrée sur WAP-WADA


Merci à Olivier F6EPN (alias Spratley Woody sur sa page Facebook), une autre carte old et rare QSL, KC4USA daté
1949 
prouve que Ham Radio a été exécuté à cette base, qui n’était pas présente sur WAP-WADA Directory.

 Pour comprendre l’évolution des cinq  stations Little America, nous devons retracer les notes historiques de 1928 et au-delà :

Little America, était la principale base américaine en Antarctique, située sur le bord nord-est de la plate-forme de glace de Ross près de
Baie de Kainan. Créé en 1928 comme quartier général des explorations polaires de Richard E. Byrd, il a été réutilisé et agrandi par Byrd lors de son expédition de retour en
1933–35. En 1940, Byrd a établi un camp à 11 km au nord-est, nommé plus tard Little America III (WAP USA-37
) , qui a servi de base occidentale pour une exploration parrainée par le gouvernement de Marie Byrd Land avant la Seconde Guerre mondiale.

Après la guerre,  Little America IV, composé d’une piste d’atterrissage et de 60 tentes, a été installé à proximité en tant que quartier général de l’opération High Jump.
(1946-1947), une expédition conçue pour explorer et documenter le littoral de l’Antarctique ainsi que pour étendre la souveraineté des États-Unis au continent. Lors d’une prochaine expédition
(1956) en préparation de l’Année géophysique internationale (1957-1958), des parties des premiers camps de Little America ont disparu à cause du vêlage de
la banquise.

 

Par conséquent, Little America V (WAP USA-29)  a été installé à plusieurs kilomètres au nord-est , près de la baie de Kainan, pour servir de
base d’approvisionnement et terminus d’une ‘autoroute’ longue de 630 miles (1 014 kilomètres) vers la gare de Byrd à l’intérieur du continent.

 

Une autre information sur Little America IV contenant le sujet suivant, a été trouvée sur :
Petite Amérique IV | Matthieu Reilly Wiki | Fandom

« Il a été construit à partir d’une section de la banquise de l’Antarctique et était censé être une installation d’exploration des ressources à la recherche d’un gisement de pétrole offshore. En vérité,
cependant, l’installation servait de laboratoire d’armes chimiques converti, un emplacement de chaussures évitait facilement la vue du public et fournissait un tampon de sécurité en cas de fuite de produit chimique. Parmi les
les armes sur lesquelles les chercheurs de Little America IV ont travaillé étaient le gaz sarin et le gaz toxique VX»
.

 

En remontant à Little America IV, des documents indiquent qu’il a été créé en 1946-1947 en tant que camp principal de l’opération Highjump. Les 2 et 5 décembre
1946, 166 Seabees ont quitté Port Hueneme sur l’USS Yancey et l’USS Merrick affectés à l’opération Highjump.

Le camp Little America IV a été créé par des voyous dans le cadre de l’opération Highjump de la marine américaine, de 1946 à 1947.

L’ancienne image du camp de Little America IV, même si elle est de mauvaise qualité, donne une idée de la configuration de la station. Le camp est en bas à droite. Trois navires sont amarrés à la lisière des glaces au centre gauche. L’amiral Richard Byrd avait établi Little America I, II, III et IV dans cette même zone générale de la baie des baleines. Dix ans plus tard, lorsque la marine américaine est revenue pour établir Little America V (WAP USA-29)  comme dans le cadre de l’Année géophysique internationale (AGI), ils n’ont pas pu atteindre ce site à cause de la glace, ils ont donc construit la dernière station Little America plus à l’est.

TNX et crédit : photothèque, programme antarctique américain

TNX F6EPN dont le mérite est d’avoir trouvé une ancienne carte QSL KC4USA de 1949

Maintenant, WAP-WADA a déjà listé : Little America I (WAP USA-43< /span>), Little America III (WAP USA-37), < strong>Little America V (WAP USA-29). À la lumière des preuves acquises, WAP va ajouter , Little America IV (WAP USA-5Ø New Entry ), comme suit :

Little America IV

Référence WAP USA-5Ø

Emplacement : Baie des baleines, plate-forme de glace West Ross,

Coordonnées : 78° 12′ Sud, 162° 30′ Ouest     

Info de la Source Publié * ICI

Publié dans Info, Trafic Radio, Trafic Radioamateur | Laisser un commentaire